shadow

A női testépítés hátrányai – 1. rész

Minden kondis a formás, szexi testért küzd. A saját mércéje szerinti tökéletes testért. A konditeremben, vagy csoportos edzéseken sorozatosan megy a “konkurencia” titkos méregetése, az önrangsorolás, az irigykedés – bár kevesen vallják be. Abba, hogy egy szépen kidolgozott testért mennyit ketyegett a munkaóra; mennyi akaraterő, elszántság, kitartás, önmegtartóztatás, fájdalom és lemondás formálta a domborulatokat, még kevesebben hajlandók belegondolni. “- Neki jó a genetikája, szerencséje van – de jó neki!!!” Valóban, genetika IS, de ugye, senkinek sem a legyek hordják össze….

A testépítés előnyeiről ezer helyen olvashatsz, a hátrányairól viszont nagy a csend. Pedig vannak, sajnos, elég komolyak is! Még tavaly olvastam egy szuper cikket a shop.builderen, ami megint előkerült, és úgy döntöttem, közkinccsé teszem itt és most.

Nőknek szól, de nem árt, ha a pasik is tisztában vannak vele. Kicsit kellemetlenebb lehet a mellekről szóló rész, de az emberi test anatómiája így működik.

Beszélnünk kell arról is, ami az életmódváltásunkban ellentmondásos, zavarba ejtő, megoldandó, épp azért, hogy a változás komoly és fenntartható legyen.

Túl a heti két alakformáló torna intenzitásán, tehát ha komoly változásokat vezetsz be a táplálkozásaidban, szokásaidban, ha teljesen átalakítod az attitűdjeidet, felszámolod a kifogásokat, a mélyére mész mindannak, ami a régi testedbe zárt, ha sok időt és energiát szánsz a sportra és a minőségi étkezésre, akkor szembetalálkozhatsz több ilyen jelenséggel.

A probléma: Elveszel a részletekben

Te nem csak úgy edzel, te utánaolvasol, tájékozódsz, meg is akarod érteni a dolgokat. Mindenből a legjobbat akarod, órákig olvasol a HIIT-ről, az MCT-ről, meg hogy milyen arányban legyen a BCAA: 2:1:1, 5:1:1, vagy 8:1:1? Nehogy leépüljenek a nehezen megszerzett izmaid. Mindenki mást mond az öltözőben is, meg a honlapokon is. Az egyik szerint szénhidrát nélkül nincs teljesítmény, a ketogén tábor csak hetykén kaccant ezen. Valóságos dogmaháború zajlik a saját testsúlyosak és a testépítők, a paleók és a vegák között, hatalmas hévvel tolja ki-ki a maga oldalán a bizonyosságait, amelyek ha igazak, akkor a másik tábor álláspontja teljes blődség. Már végképp nem tudod, jól csinálod-e. Van, hogy nagyon lelkesen mész egy irányba, aztán olvasod egy új cikkben, hogy valaha ugyan nagy felfedezés volt az a módszer vagy táplálékkiegészítő, de már rég nem úgy van. Érthető, ha ilyenkor csalódott vagy. Sok időt, energiát, pénzt szánsz erre, és valamiféle csodát remélsz azoktól a dolgoktól, amelyek csak kiegészítői, segítői lehetnek a lényegnek. És a végén eleged lesz, telítődsz.

Csodák nincsenek. A megoldás: olyan egyszerű. Just do it. Ne nézegesd, ne olvasd, ne számolj, csináld. Nem lesz tökéletes, de jó lesz, és hosszú távon is bírni fogod. Az egész fitneszéletben a legfárasztóbb az agyalás és a duma. Mert a lényeg úgyis te vagy, az elszántságod, az, hogy nem számít igazán az se, hogy épp elfogyott a protein, vagy nem tudod a karodra tenni a telefonodat, mert akkucserére vitted. A kettéhasadt talpbetétű futócipődben is elindulsz, mégis, pedig csak húsz perced maradt meló előtt. Vagy hogy érzed, mi hiányzik az étrendedből, mert olyan kapcsolatban vagy a tested jelzéseivel. Vagy hogy felismered: ma pihenni kell, mert sok lesz. És csak nyújtasz egy kicsit.

Az is jó, ha van edződ, dietetikusod, tanácsadód, aki megszűri és lepucolja az infótömeget, hogy te már ne keress, csak használd. Így esetleg soha nem is fogod megtudni, mi mindenen vitáznak a profik, csak edzel, kajálsz, és jó leszel.

A probléma: Elfogy a melled

Az izom, ha női testen van, sokak szemében gyanús. “Nem akarok túl izmos lenni.” Hányszor írta le ez az oldal is a lányoknak, hogy ne félj az izomtól, a formát az izom adja. És ez így is van a váll, a comb, a fenék, a has esetében. A kivétel a mell, és kisebb részben a csípő, az sem annyira íves a fitneszversenyzőkön, mint a fürdőruhamodelleken.

A mell nehéz téma, ráadásul eléggé keveset beszélnek róla a fitneszoldalak. Ha angol nyelvű oldalakon rákeresel a female+breast kulcsszavakra, alig van találat. A chestre sokkal több jön ki. Lényegében annyit tudsz meg, hogy a mellizom és a mirigy- és zsírszövetből álló női mell között nincs kapcsolat, eddzed azt is, de módjával, ezen kívül sok szép gömbölyű mellet láthatsz a profik fotóin. Eközben a fekvenyomó padokon és tárogatógépeken alig látsz nőt.

Pedig a mell nem a melledzéstől változik meg. Ha komolyan zsírtalanítasz, a melled is lemegy a többi zsír mellett. Hogy már a legelején, vagy csak később, az változó, de mindenképpen csökken a mérete, és puhább is lesz. Szálkás testen ritkán marad telt a mell. Igen, ha hosszú távon komolyan edzel, akkor a tested arányai teljesen megváltoznak, és ez érinti a ruhatáradat is. Igen, ők, akik évek óta járnak súlyzós edzésre, a versenyzők is mind megműttették. Igen, öt pár gömbölyű tökéletesség mellett öltözni frusztráló.

A teremben nagyon szép, arányos és feszes női testeket látok naponta, de nem tudok szabadulni a gyanútól, hogy a nagy mellek valójában akadályozzák a futást, súlyzózást. A plasztikai műtét nem csak nagyon drága, a sebészek oldalai sűrűn hallgatnak a fájdalomról is, amelyet az izom alá ültetett implantátum okoz a műtét utáni hetekben, és arról is, hogy a behelyezéskor a mellizom alsó részét merőlegesen átvágják. Több sztársebész nem is igen vállalja testépítő nők műtétjét.

A megoldás: meg kellene tanulnunk másképpen nézni a női testre, a sajátunkra is. Nem viszonyítani másokéhoz, nem szorongani miatta, fontosabbnak tartani az egészséget és a teljesítményt a plakátszerű kinézetnél. Funkcionálisan nézni, nem afféle darabokból összerakható konstrukciónak, dekoratív kompozíciónak. Néha az az érzésem, hogy az izmokat csak akkor bocsátja meg a világ egy nőn, ha nyomatékosan szexi jegyekkel, hatalmas, gömbölyű mellekkel, hosszabbított hajjal ellensúlyozza az eredetileg “férfias” izomzatot. Pedig az atletikus test másképpen szép.

A sokoldalú, intenzív melledzés valamennyire megemeli a mellet és kitölti a bőrt, vannak szerencsésebbek is, de igazából nem marad más választásunk, mint fejet hajtani az anatómia törvényszerűségei előtt. Farigcsálhatunk ugyanis egyes testrészeken, de lényegében az anatómia és az egyéni genetika dönt. Fitnesz vagy nem fitnesz? Ha fitnesz, akkor ez van. És ugye, hogy fitnesz?

Aki nem szeretne implantátumot, de nem tud belenyugodni a melle megváltozásába, annak is van remény. Amerikában Roger K. Khouri (Miami) és Sydney Coleman (New York) szép és tartós eredményeket ér el a saját zsíros feltöltéssel. A módszer neve lipostructure, illetve auto fat transfer. Magyarországon is van két olyan sebész, akik az ő módszereiket alkalmazzák, de egyetlen fórumon nem találni releváns tapasztalatokat olyan nőktől, akik át is estek a beavatkozáson.

A következő részben a lelki zavarokról lesz szó.

Hamarosan olvashatsz róluk, ismerősek lesznek. Megnyugtató valamilyen szinten, hogy nem egyéni problémák ezek…